Nieuws

Jaar

Samen sterk in de coronacrisis

Sinds premier Rutte de eerste maatregelen afkondigde tegen de verspreiding van het coronavirus toont de Nederlandse samenleving zich solidair en zet iedereen zich volop in voor de zorg van zieke en kwetsbare burgers. Ook werken overheid en bedrijfsleven nauw samen om de economische schade te beperken, zodat mensen werk en inkomen behouden. Ook de leden van de DSGC concentreren hun werkzaamheden op het oplossen van de crisisproblemen. Dit betekent dat er op dit moment geen externe activiteiten vanuit de coalitie worden ondernomen.

Roelof Joosten

De leden van de DSGC hebben met verslagenheid kennis genomen van het onverwachte en veel te vroege overlijden van Roelof Joosten, voormalig CEO van FrieslandCampina.

Coalitie van Nederlandse multinationals breekt lans voor groenere containerscheepvaart

Het werd dé duurzaamheidspilot van het voorjaar van 2019. Een containerschip voer op een mengsel van bunkerolie en 20 procent biobrandstof van Rotterdam naar Shanghai en weer terug. Dat lijkt misschien niet zo indrukwekkend, maar nooit eerder werd zo’n lange zeetocht door zo’n groot vaartuig op een biobrandstofmengsel afgelegd. Bovendien verliep de tocht zo gesmeerd dat rederij Maersk dit jaar Eco Delivery als commercieel product kan aanbieden en brandstofleverancier Shell met meerdere grote scheepvaartbedrijven aan de slag is om nog hogere percentages biobrandstof te realiseren.

SDG Action Day: workshop DSGC en Dutchtainables

De DSGC en Dutchtainables hebben op 25 september gezamenlijk de workshop ‘Over de streep’ georganiseerd tijdens de SDG Action Day in het Koninklijk Instituut voor de Tropen in Amsterdam.

"Grote containerschepen kunnen varen op biobrandstof": Proef van reder Maersk en verladers DSGC legt basis voor verdere verduurzaming

Containerschip Mette Maersk keerde afgelopen week terug in de haven van Rotterdam na een bijzondere reis naar Shanghai, varend op een mengsel van tot wel 20 procent tweedegeneratie biobrandstof van gebruikt frituurvet. Het was een proef van Maersk, Shell en de multinationals uit de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC) om een belangrijke stap te zetten in het verduurzamen van de zeevaart. Tijdens het seminar ‘Stimulate Cleaner Ocean Shipping’ op vrijdag 21 juni in Sailbase DutchSail in Scheveningen gaven de betrokkenen antwoord op de grote vraag: is de proef geslaagd? De nóg grotere vraag op het seminar was: wat is de volgende stap?

Maritieme brandstof-pilot geslaagd

Het containerschip van Maersk is na een reis van drie maanden zonder problemen teruggekeerd in de Rotterdamse haven. Het schip heeft de route Rotterdam – Shanghai - Rotterdam grotendeels afgelegd op een biobrandstofmengsel.

Op frituurvet de wereld rond: proef met biobrandstof voor een schonere scheepvaart

De scheepvaart is verantwoordelijk voor ruim twee procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Het gebruik van biobrandstoffen kan de belasting van milieu en klimaat helpen verminderen. Het containerschip Mette Maersk probeerde dit op de route van Rotterdam naar Shanghai - door te varen op gebruikt frituurvet.

Balkenende publiceert essay over winst en purpose

"De huidige benadering van langetermijnwaardecreatie zegt iets over de bredere visie op waardeontwikkeling. De Nederlandse Corporate Governance Code benadrukt inmiddels het belang en industriële ondernemingen, pensioenfondsen, banken en verzekeringsmaatschappijen laten steeds meer geluiden horen op het gebied van langetermijnwaardecreatie. Er ontstaat iets moois." Zo stelt oud-premier Balkenende in een essay op de website van EY.

DSGC-programmamanager Tessa van Soest over test met biobrandstof

“De acht multinationals kunnen, in samenwerking met Maersk, echt iets betekenen voor het klimaat”, aldus Tessa van Soest. DSGC wil bijdragen aan SDG13 en klimaatactie ondersteunen.

DSGC betrekt Maersk bij grote test met biobrandstof

In actie tegen de klimaatverandering heeft een groep Nederlandse multinationals - FrieslandCampina, Heineken, Philips, DSM, Shell en Unilever, het initiatief genomen tot een grote test met biobrandstof voor de verduurzaming van het zeevrachtvervoer. Daarvoor is samenwerking gezocht met AP Moller - Maersk. Een triple-E containerschip is voorzien van brandstof, waarin tot 20 procent duurzame biobrandstoffen van de tweede generatie is bijgemengd.